Δυσμενείς επιπτώσεις της Τηλεόρασης & των Διαφημίσεων

Μεγάλο μέρος της αρχικής έρευνας σχετικά με τις επιπτώσεις της έκθεσης στα πολυμέσα σε παιδιά και εφήβους επικεντρώνεται στην τηλεοπτική χρήση, η οποία δίνει μια εικόνα του ευρύτερου κόσμου που μπορεί να διαμορφώσει τη σκέψη των νέων. Οι διαφημίσεις π.χ. που αναδεικνύουν τη χαρά που αποκτά κάποιος πίνοντας μπύρα και τρώγοντας τρόφιμα με πολλές θερμίδες, χωρίς αναφορές στο μέτρο ή στους πιθανούς κινδύνους, έχει σχεδιαστεί για να ενθαρρύνει την κατανάλωση τους.

 

Σημαντικές πληροφορίες για τους γονείς σχετικά με τις αρνητικές επιπτώσεις της έκθεσης στα media σε παιδιά:

  • Στην τηλεόραση στις ώρες αιχμής το 75% των εκπομπών περιέχει σεξουαλικές αναφορές αλλά μόνο το 10% αναφέρει την αναγκαιότητα της αντισύλληψης και της προστασίας από σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα. Τηλεοπτικές εκπομπές και διαφημίσεις που αναφέρουν ή υποστηρίζουν τη χρήση προφυλακτικού ή ελέγχου των γεννήσεων είναι σπάνιες.
  • Η τηλεόραση που απευθύνεται  σε νεανικό κοινό περιέχει περισσότερη βία από εκείνη του ενήλικου κοινού, με το ένα τέταρτο των βίαιων αλληλεπιδράσεων να χαρακτηρίζεται από τη χρήση όπλων. Η βία στις εκπομπές για παιδιά συχνά απεικονίζεται ως κάτι χιουμοριστικό ή ως μια αποδεκτή λύση σε ένα σύνθετο πρόβλημα. Έτσι η έννοια της δικαιολογημένης βίας μπορεί να ενισχύσει την επιθετική συμπεριφορά και να απευαισθητοποιήσει τα παιδιά και τους εφήβους ως προς τις συνέπειές της.
  • Τα παιδιά από την Αμερική και οι έφηβοι βλέπουν 2.000 διαφημίσεις μπύρας ετησίως. Οι περισσότερες από τις διαφημίσεις δείχνουν ότι η κατανάλωση αλκοόλ είναι φυσιολογική και ότι οι άνθρωποι που το κάνουν είναι επιτυχείς, ευτυχισμένοι, και σέξι.
    • Για κάθε διαφήμιση εναντίων των ναρκωτικών από δημόσιες υπηρεσίες (PSA) στην τηλεόραση, αντιστοιχούν  κατ'εκτίμηση 25 έως 50 διαφημίσεις μπύρας!
    • Οι περισσότερες διαφημίσεις κοινωνικού ενδιαφέροντος επικεντρώνονται στην μαριχουάνα, κοκαΐνη, εισπνεόμενες ουσίες, ή χρήση ηρωίνης, και όχι στο αλκοόλ, το οποίο αποτελεί την ηγετική ουσία που χρησιμοποιείται από Αμερικανούς εφήβους σήμερα και τον βασικό παράγοντα πολλών εφηβικών θανάτων.
  • Πολυάριθμες μελέτες δείχνουν μια σχέση μεταξύ της έκθεσης στην τηλεόραση και την παχυσαρκία. Οι μηχανισμοί παραμένουν ασαφείς. Η παρακολούθηση της τηλεόρασης μπορεί να δυσφημίσει τις πιο ενεργές  δραστηριότητες, εκθέτει τα παιδιά και τους εφήβους σε ανθυγιεινές διατροφικές επιλογές, αλλάζει τις διατροφικές συνήθειες, ή  επηρεάζει τον ύπνο. Το μέσο παιδί ή έφηβος βλέπει από 4.400 έως 7.600 διαφημίσεις τροφίμων ανά έτος στην τηλεόραση, οι περισσότερες  εκ των οποίων είναι για σνακ, γρήγορο φαγητό, και ζαχαρωμένα δημητριακά.
  • Οι κίνδυνοι μεγιστοποιούνται με την αύξηση της τηλεθέασης όταν τα παιδιά παρακολουθούν τηλεόραση χωρίς να ελέγχονται από τους γονείς (π.χ. όταν επιτρέπεται σε ένα παιδί ή έφηβο να έχει  τηλεόραση ή σύνδεση στο Internet στην κρεβατοκάμαρα του). Από την άλλη πλευρά, οι γονείς των εφήβων μπορούν να βελτιώσουν την επικοινωνία με τα παιδιά τους παρακολουθώντας μαζί τους τηλεόραση, κάνοντας συζητήσεις για το σεξ , τη βία, το αλκοόλ, ή παίζοντας βιντεοπαιχνίδια, ενισχύοντας έτσι το δέσιμο τους.
  • Οι συστάσεις για τη μείωση του μη επιτηρούμενου χρόνου παρακουλούθησης τηλεόρασης, γίνονται ολοένα και πιο δύσκολο να εφαρμοστούν καθώς και οι έφηβοι βλέπουν τηλεόραση και από κινητές συσκευές.
    • Η έρευνα του  Φιλανθρωπικό Ταμείου Pew 2009 έδειξε ότι το 79% των εφήβων εθνικά κατέχουν από ένα iPad ή MP3 player, το 75% κατέχει από ένα κινητό τηλέφωνο, και το 69% κατέχει από ένα επιτραπέζιο ή φορητό υπολογιστή. Οι μεταβαλλόμενες τάσεις στη χρήση και την ευκολία της χρήσης αυτών των συσκευών αποτελεί πρόκληση για τους ερευνητές, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς για να εξερευνήσουν πώς μπορούν να βοηθήσουν καλύτερα τους εφήβους ώστε να επωφεληθούν από την αυξημένη πρόσβαση στα μέσα ενημέρωσης, και να ελαχιστοποιήσουν τους συναφείς  κινδύνους.

Αλέξανδρος Ε. Κονταλέκας | Παιδίατρος-Νεογνολόγος | Σύμβουλος μητρικού θηλασμού IBCLC
address Μεταλλείων Ταύρου 4, Εύοσμος, Τ.Κ. 56224, Θεσσαλονίκη | email Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. | telephone 2310 558 822 | mobile 6979 677 988