Tablets και Smartphones: Όχι για μωρά

Σε πολλά μωρά και νήπια αρέσει να παίζουν με την οθόνη αφής και αυτό δεν δημιουργεί καμία έκπληξη! Η οθόνη αφής παρέχει στιγμιαία ικανοποίηση με ωραίες εικόνες, κινήσεις  και ήχους ελκυστικούς για τις αισθήσεις τους. Δικαιολογημένα πολλοί γονείς  είναι ενθουσιασμένοι με αυτή την διαδραστική τεχνολογία, διότι  ως επί το πλείστον μέσα από τις διαφημίσεις των μέσων ενημέρωσης  έχουνε  ακούσει ότι τα μωρά μπορούν να μάθουν έτσι γράμματα, αριθμούς, λέξεις και έννοιες. Ωστόσο, μέχρι σήμερα δεν υπάρχει καμία έρευνα που να μελετά τη σύνδεση μεταξύ των tablets ή smartphones και της εκπαίδευσης των βρεφών.

Είτε όταν ταξιδεύουν με το αυτοκίνητο είτε όταν περιμένουν στο γραφείο του παιδίατρου, δεν είναι ασυνήθιστο για τους γονείς να δίνουν ένα smartphone, laptop ή tablet στο παιδί τους. Για τους γονείς οι συσκευές αυτές ενεργούν σαν μια μπέιμπι σίτερ και  με εκατοντάδες διαθέσιμες εφαρμογές για μικρά παιδιά, είναι όλο και πιο ελκυστικές για τους μικρούς μας φίλους. Υπάρχουν πιθανά οφέλη για τα μωρά που εκτίθενται σε αυτές τις διαδραστικές οθόνες;

Για τα μεγαλύτερα παιδιά το διαδραστικό στοιχείο τους επιτρέπει να μαθαίνουν έννοιες όπως η αιτία, το αποτέλεσμα, η αλληλουχία, ωστόσο για τα μωρά  που εξακολουθούν να βιώνουν την κριτική ανάπτυξη του εγκεφάλου οι μακροπρόθεσμες συνέπειες παραμένουν άγνωστες.

Ποια είναι η στάση μας

Σε ότι αφορά στον χρόνο που πρέπει να περνάει το παιδί μπροστά από την οθόνη, η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής (ΑΑΡ) έχει κάνει μια σαφή δήλωση: Το AAP συμβουλεύει την εξάλειψη του χρόνου έκθεσης στην οθόνη για παιδιά μικρότερα των 2 ετών, συνδέοντάς την με την καθυστέρηση ανάπτυξης λόγου.  

Τι γνωρίζουμε

Πολυάριθμες μελέτες έχουν δείξει ότι τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα από τις πραγματικές εμπειρίες της ζωής από ό, τι  περνώντας χρόνο στην οθόνη, ιδίως από  τις δραστηριότητες που περιλαμβάνουν κίνηση. Δυστυχώς, όταν η χρήση των tablets, smartphones, υπολογιστών προστίθενται στο χρόνο της τηλεόρασης, έχει υπολογιστεί ότι τα  12 μηνών  μωρά εκτίθενται έως και 2 ώρες στην οθόνη την ημέρα.

Η αξία των δραστηριοτήτων

Αν και μπορεί να ακούγεται μοντέρνο για ένα μωρό να μαθαίνει τις έννοιες του “πάνω” και “κάτω” ή “σταμάτα” και “ξεκίνα” με τη χρήση της τεχνολογίας, δεν  μπορεί να συγκριθεί με την πραγματική εμπειρία του παιδιού και τη φυσική  εμπλοκή του στον  κόσμο μέσα από το παιχνίδι. Η ενεργός εξερεύνηση αναπτύσσει τον συντονισμό ματιού-χεριού, την οπτική αντίληψη, και τις λεπτές κινητικές δεξιότητες, καθένα από τα οποία δεν μπορεί  να αντιμετωπιστεί  με τον ίδιο τρόπο σε μια οθόνη δύο διαστάσεων. Είναι ζωτικής σημασίας για τα μωρά να μαθαίνουν νέες έννοιες και να αλληλεπιδρούν  με πραγματικούς ανθρώπους  και αντικείμενα. Το χτίσιμο, η αναρρίχηση, η προσποίηση, το χτύπημα, το στοίβαγμα και ο χειρισμός  είναι όλα  εμπειρία τριών διαστάσεων που δεν μπορούν να αναπαραχθούν σε μια οθόνη.

Αλέξανδρος Ε. Κονταλέκας | Παιδίατρος-Νεογνολόγος | Σύμβουλος μητρικού θηλασμού IBCLC
address Μεταλλείων Ταύρου 4, Εύοσμος, Τ.Κ. 56224, Θεσσαλονίκη | email Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. | telephone 2310 558 822 | mobile 6979 677 988